Kelebihan Halia Yang Mungkin Kita Tidak Tahu

Halia sinonim digunakan dalam masakan, dan berfungsi untuk membuang angin di dalam badan. Tahu tak apa lagi kelebihan halia ni?



3 kelebihan halia yang mungkin kita sendiri tidak tahu:


1. Halia mengekalkan peredaran darah normal


Halia mengandungi kromium, magnesium, dan zink yang boleh membantu untuk memperbaiki aliran darah, serta membantu mengelakkan kesejukan, demam, dan peluh berlebihan.

2. Meningkatkan penyerapan nutrien dalam usus


Halia meningkatkan penyerapan dan merangsang nutrien penting dalam badan. Halia juga merangsang rembesan enzim gastrik, dengan merangsang perut dan rembesan enzim pankreas yang membantu penyerapan nutrien.

3. Pencegahan demam dan selesema


Halia telah digunakan selama beribu-ribu tahun sebagai rawatan semulajadi untuk demam dan selesema di seluruh Asia. Kajian di University of Maryland Medical Center mendapati, untuk merawat demam dan selesema di kalangan orang dewesa, rendam 2 sudu besar halia segar yang dicincang ke dalam air panas, dan diminum dua hingga tiga kali sehari.


Bagi yang sukar untuk kunyah atau minum air halia, kerana rasanya yang agak pedas, ada alternatif lain. Peppermint-Ginger Plus Shaklee lah...Gabungan daun pudina dan halia memang dapat memberikan kesan yang terbaik.

Baca lebih lanjut mengenai Peppermint-Ginger Plus di SINI.


Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments