Tips Pengurusan Masa Antara Kerja dan Bisnes

tips pengurusan masa

Semua orang ada 24 jam, tapi ada yang komplen tak cukup masa. Nape tak cukup masa tu? Ada yang boleh gunakan 24 jam tu dengan sebaiknya dan ada yang tidak.

Kalau tidur sampai 12 jam memang lah tak cukup masa nak buat benda lain kan. Untuk tips pengurusan masa bagi mereka yang bekerja dan pada masa yang sama berbisnes jugak, Master N pernah ajar konsep 8-8-8.


💡 8 jam kerja
💡 8 jam rehat
💡 8 jam ibadah


So kita ada 8 jam untuk rehat termasuklah tidur. Jangan lawan hukum alam dengan kerja sampai berbelas-belas jam langsung tak rehat. Jangan pulak terlajak tidur sampai langsung tak beribadah.

Waktu kerja di ofis memang fokus buat kerja ofis. 8.30 to 5.30 dengan rehat 1 jam. So macam mana dengan bisnes pulak? Buffer dan hootsuite kan ada. Sebelum tidur draft post-post dan schedule time untuk publish di Facebook.

Time rehat di rumah pun still boleh lagi uruskan hal bisnes. Sambil teman anak buat homework pun kita boleh lagi layan PM customer dan coaching anak-anak bisnes. Sambil masak pun boleh tau, hehe. Sebab tu hanfon kekmel ni sentiasa di tangan 😁

Set priority, benda tak penting letak tepi dulu. Kerja-kerja rumah time weekend baru buat.

Satu lagi pesan leader kekmel, baca Al-Quran setiap hari untuk dicukupkan masa kita dan dipermudahkan setiap urusan, dan solat lah di awal waktu. Bila solat di awal waktu, kita pasti akan terasa betapa banyaknya masa yang kita ada untuk buat kerja-kerja lain. Percaya lah.


Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments

  1. 3 x 8 tu konsep pengurusan masa dlm Islam yg Nabi Muhammad juga ajar begitu...

    ReplyDelete

Post a Comment