Broccoli Sayur Berkhasiat, Perlukah Ambil Supplement Lagi?

Saya dan the girls memang suka makan broccoli. Sayur hijau pertama yang anak-anak suka makan, hehe...sayur hijau lain memang payah dorang ni nak makan. So memang wajib beli broccoli setiap kali beli barang dapur.


Broccoli adalah penyumbang zat besi, protein, kalsium, karbohidrat, vitamin A dan vitamin C. Broccoli juga mengandungi phytochemical penting dan antioksidan yang melawan pelbagai jenis penyakit dan jangkitan.


Sebaiknya broccoli dimakan mentah untuk melindungi kandungan nutrisi yang ada dalam broccoli ni. Tapi, siapa yang lalu makan mentah-mentah kan...huhu. Budak-budak ni lagi lah tak suka nanti. Elok-elok ada jugak dorang nak makan sayur hijau terus tak nak pulak nanti.

So selalunya saya akan stim atau pun grill broccoli ni dengan olive oil. Tu pun saya tak tau la berapa banyak nutrien yang hilang, huhu. Tu belum lagi dengan racun serangga yang digunakan ke atas sayur-sayur tu. Better beli yang organik.

Untuk top up balik nutrisi yang kurang daripada pemakanan kita, sebab tu saya amalkan supplement untuk saya dan anak-anak. Ambil vitamin bukan bermakna kita tak perlu dah nak makan sayur-sayur ye...jangan salah paham pulak.

Sebagai contoh, semangkuk broccoli yang dikukus membekalkan


🌼 123.40mg vitamin C
🌼 1.37mg zat besi
🌼 74.72mg kalsium
🌼 4.66g protein
🌼 0.20g omega-3

Jumlah ni masih tidak mencukupi sebenarnya kerana badan kita dalam sehari memerlukan lebih lagi daripada ini untuk kesihatan yang menyeluruh.

Saya masih boleh dapatkan bekalan daripada makanan-makanan lain, tapi anak-anak saya tu payah lah kan. Sayur carrot dengan broccoli je yang dorang suka...huhu. Jadi kena topup lah dengan supplement-supplement Shaklee seperti ESP, Vita-C, B-complex, Vita-E, Vita-lea, Omega Guard dan Mealshakes.

Saya pilih Shaklee sebab saya tahu kualiti setiap supplement mereka memang terbaik. Setiap vitamin mereka adalah semulajadi dan selamat. Ada LANDMARK STUDY yang membuktikan keberkesanan dan keselamatan vitamin-vitamin Shaklee ni. No doubt!!

#tsunamishaklee #t21great45
#liveamazing #shakleeeffect #landmarkstudy



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments