Kesan Sistem Imunisasi Badan Yang Lemah

Daya tahan tubuh badan atau sistem imunisasi badan adalah perisai untuk melindungi badan kita daripada serangan pelbagai virus dan penyakit. Ianya tidak datang dengan sendirinya, perlu dihasilkan dengan makanan dan gaya hidup sihat.

sistem imunisasi badan

Kadangkala sukar untuk menentukan apakah daya tahan tubuh seseorang itu bagus atau tidak kerana perubahan cuaca, pola pemakanan yang tidak teratur dan gaya hidup yang tidak sihat sering mempengaruhi sistem imun badan seseorang.

Waktu musim hujan seperti sekarang, badan lebih cenderung terdedah kepada ancaman penyakit. Untungnya manusia memiliki sistem imun atau daya tahan sebagai tirai pertahanan pertama yang akan melawan mikroorganisma penyebab penyakit.

Keadaan daya tahan setiap orang pastinya berbeza. Apalagi, dengan lonjakan jumlah mikroorganisma, kuman, bakteria, mikrob, parasit, patogen dan toksin di musim hujan seperti sekarang, sistem imun yang biasa mampu melawannya pasti saja boleh tewas. Akibat sistem imun tak mampu melawan serangan mikroorganisma tersebut, badan pun mudah jatuh sakit.

Selain itu, kesan sistem imunisasi badan yang lemah:

1. Gangguan hormon dalam badan

2. Sering mendapat alahan dan alergi

3. Stress yang berpanjangan

4. Sel-sel kanser mudah merebak


Sebab itu pentingnya untuk kita sentiasa meningkatkan sistem daya tahan badan kita. Makan dengan lebih teratur dengan gizi yang seimbang, tidur yang cukup, sering bersenam dan elakkan rokok serta minuman beralkohol akan sangat membantu meningkatkan daya tahan tubuh kita.

Nak tahu cara saya meningkatkan sistem imunisasi badan saya dan keluarga, boleh klik entry saya sebelum ni ye..

http://buff.ly/2l0496G

#tsunamishaklee #t21greattt3 #tsunamiG7
#liveamazing #shakleeeffect


Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments