Bangunan World HQ Shaklee Yang Unik

Shaklee World Headquarters terletak di Pleasanton, California. Pada tahun 2000, Shaklee membuka Ibu Pejabat Dunia miliknya, salah satu bangunan hijau pertama di dunia yang mampu menjimatkan tenaga dengan cekap dan memenangi anugerah. Ia dibina dengan menggunakan bahan-bahan daripada sumber yang berkekalan termasuk kayu yang diiktiraf mampan, karpet dan plastik kitar semula. Pada 2001, Shaklee telah dianugerahkan "Savings by Design Energy Efficiency Integration Award" oleh Institut Arkitek Amerika.




Kalau anda semua nak tahu, bangunan World HQ Shaklee ini sangat unik. Antaranya keunikan bangunan ini adalah;


berkonsepkan "Living in Harmony with Nature" yang mesra alam dan manusia. Bangunan dan persekitarannya dikelilingi pokok, bukit, dan padang.

semua karpet di Shaklee HQ diperbuat daripada bahan kitar semula. Setiap karpet dipotong dan dipasang bersaiz empat segi kecil. Tujuannya, kalau karpet tu kotor atau rosak, cuma perlu tukar sebahagian kecil tu aja. Tak perlu tukar semua karpet. Cat di dinding semuanya diperbuat daripada bahan semulajadi tanpa sebarang chemicals atau bahan toxin yang berbahaya.

lampu di dalam bangunan menggunakan sensor pergerakan untuk on & off dengan tujuan menjimatkan penggunaan tenaga. Apabila cahaya mencukupi di dalam bangunan, lampu akan malap sendiri. Lampu dalam dan luar juga diset menggunakan timer.

kaca jenis Low-E digunakan di seluruh bangunan untuk memaksimumkan penggunaan tenaga secara berkesan. Cahaya matahari boleh masuk ke ruang paling dalam dan mengaktifkan peneduhan pada waktu siang paling panas. Penggunaan tenaga dijimatkan serta merta. 


ada satu GONG yang terletak di tengah-tengah bangunan. Fungsi gong ini, setiap kali Shaklee berjaya mencapai jualan sebanyak 1 juta USD, gong tersebut akan dipukul. So semua staff Shaklee akan bangun dan bertepuk tangan untuk meraikan kejayaan mereka.

di kawasan tangga untuk naik ke tingkat atas, terdapat satu kipas yang sangat besar. Jika berlaku kebakaran di dalam bangunan, kipas besar itu akan berfungsi menyedut asap keluar dari bangunan dan ini dapat mengurangkan risiko mangsa lemas ketika usaha menyelamatkan diri. Boleh refer gambar, kipas tu ada dalam lubang kat atas tu.


pengaliran udara bawah lantai digunakan untuk penggunaan tenaga efisien dan meningkatkan kualiti udara dalam bangunan secara graviti.

 

Best kan? Banyak lagi yang unik dan menarik mengenai bangunan ni. Info ni saya dapat dari leader-leader Malaysia yang telah menjejakkan kaki mereka ke sana. Mereka tengok sendiri tau, bukan dengar-dengar je ðŸ˜‰



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments