Berpantang Secara Moden

Berita sedih di hari terakhir March, one of my bestfriend's triplet babies meninggal dunia. Dua hari sebelumnya I was so excited mendapat berita gembira kelahiran anak kembar tiga kawan saya ni. Mereka menunggu hampir 4 tahun untuk mendapat cahayamata. Akhirnya berjaya setelah melakukan IVF, persenyawaan in-vitro. Banyak dugaan, cabaran dan risiko yg perlu kawan saya lalui sepanjang proses IVF ini. Salah satu daripadanya adalah kelahiran pramatang. Lahir tidak cukup bulan, seorang drpd triplets ini tidak dapat bertahan. Ada hikmah di atas setiap yg berlaku, yg pastinya kawan saya perlu terus tabah kerana dua lagi anaknya masih memerlukan perhatian drpdnya. Itu nasihat kami, kawan-kawan baiknya.



Semasa mengandung kawan saya mengambil set ibu mengandung Shaklee, dan kini dia meneruskan dengan set berpantang Shaklee pula.


Apa yg diperlukan oleh ibu-ibu di dalam pantang?

1. Zat Besi, Asid Folik, B-Complex
Semasa proses kelahiran, kita kehilangan darah yg banyak. Oleh itu, pengambilan zat besi semasa dalam pantang adalah sangat penting bagi membantu pembentukan sel darah merah. Vitamin b-complex dan asid folik juga dapat membantu pembentukan sel darah merah ini. Selain drpd itu b-complex juga dapat membantu pengawalan emosi, dan turut mengurangkan stress.

2. Vitamin C
Ibu-ibu di dalam pantang perlu mempunyai antibodi yg kuat, untuk mengelakkan diri drpd jatuh sakit. Kita perlu menjaga bayi yg baru lahir, menyusukan, dan menjaga diri sendiri. Oleh itu, adalah sangat penting untuk ibu-ibu di dalam pantang ini berada di dalam keadaan yg sihat. Vitamin C diketahui berfungsi untuk memelihara kesihatan badan kita, baik untuk meningkatkan antibodi badan, mengelak jangkitan selsema dan demam.

3. Zinc
Proses penyembuhan luka adalah sangat penting ketika berpantang. Luka bersalin normal, dan juga bersalin secara cesarean perlu dijaga dengan teliti. Zaman dahulu, ikan haruan menjadi pilihan utk mempercepatkan proses penyembuhan luka ini. Tetapi sekarang, bagi ibu-ibu yg bersalin secara cesarean telah dinasihatkan oleh pakar-pakar perubatan untuk tidak terlalu cepat mengambil ikan haruan kerana dikhuatiri akan menyebabkan lapisan-lapisan kulit bercantum dengan terlalu cepat, sedangkan luka itu sendiri belum pulih dgn sepenuhnya. Ada kes yg lagi teruk apabila rahim itu sendiri melekat dengan lapisan dalam kulit. Pengambilan zinc boleh menggantikan fungsi ikan haruan, kerana zinc juga dapat membantu proses penyembuhan luka ini.

4. Kalsium
Setiap wanita dewasa memerlukan lebih kurang 1000mg kalsium setiap hari, untuk menampung kalsium yg hilang dari badan kita atas banyak faktor. Faktor kehilangan kalsium antaranya ialah ibu yg menyusukan anak mereka. Oleh sebab itu penting untuk ibu yang berpantang mengambil kalsium di dalam diet seharian. Kekurangan kalsium akan menyebabkan gigi yang mudah patah, sakit sendi, kulit kering, kuku rapuh, kekejangan otot, dan masalah osteoporosis.


Set Berpantang Shaklee

 
Kesemua zat-zat yg diperlukan tadi boleh kita dapatkan daripada supplement Shaklee. Mudahkan...dan ianya lain daripada supplement yang lain.


1. Zat Besi, Asid Folik, B-Complex - Shaklee Vitalea mengandungi Iron (zat besi), Shaklee B-complex mengandungi Asid Folic.

2. Vitamin C - Shaklee Sustained Release Vita-C yg dilepaskan secara berperingkat di dalam badan bertujuan untuk menyalurkan vitamin C secara berterusan.

3. Zinc - Shaklee Zinc Complex bukan sahaja baik untuk penyembuhan luka, malah dapat membantu masalah keguguran rambut yg selalu terjadi kepada ibu-ibu selepas bersalin.

4. Kalsium - Shaklee Ostematrix bukan sekadar kalsium, kerana turut mengandungi magnesium dan vitamin D yg berfungsi untuk membantu penyerapan kalsium dgn lebih baik. Selain drpd itu, ia juga melembutkan najis dan ini dapat membantu mengatasi masalah sembelit ketika berpantang.

Selain drpd senarai supplement di atas, ibu di dlm pantang juga boleh menambah supplement lain seperti;
  • Shaklee ESP Soy Isolate Powder - untuk kesihatan menyeluruh, pembekal tenaga ketika berpantang, dan juga sebagai Milk Booster.
  • Shaklee Alfalfa Complex - bertindak seperti kacip fatimah, merapatkan kembali bahagian intim, membantu masalah keputihan, membantu menurunkan berat badan, dan juga sebagai Milk Booster. (sesuai diambil setelah bayi bebas jaundice)
  • Shaklee Lecithin - membantu memecahkan lemak dan mendapatkan kembali bentuk badan asal sebelum mengandung.
Banyaknya nak kena telan...hehehe...jangan risau, sebab ada jadual pengambilan vitamin ni. Bukannya kena telan semua sekaligus. Tak efektif lah nanti...

Nak order? Boleh klik di bawah ni ye...anda akan terus dibawa ke website online rasmi Shaklee untuk urusan pembelian. Sangat mudah kan...anda juga boleh membuat pilihan supplement yang anda mahukan sahaja, jika anda tidak mahu membeli kesemua produk yang disyorkan di dalam Set Berpantang ini.

Order Online - Set Ibu Berpantang Shaklee

Kembali ke cerita kawan baik saya tadi, bayi kembarnya masih dirawat di NICU, diletakkan di dalam incubator, masih tidak kuat sepenuhnya dan hanya boleh menerima susu ibu. Resahnya kawan saya ni jangan cakaplah, sebab ini pregnancynya yg pertama dan dia sendiri tidak dapat skin to skin dgn bayinya. Macam mana nak merangsang pengeluaran susu? Kami tidak putus-putus memberi kata semangat kepadanya untuk terus mengepam bagi merangsang penghasilan susu, dan Alhamdulillah dia berjaya memberikan susu ibu kepada anak kembarnya. Dia mengambil Set Berpantang Shaklee ini untuk memberikannya tenaga dan kesihatan yg baik kerana perlu ulang-alik ke hospital setiap hari, serta merangsang penghasilan susu ibu. Gembiranya saya kerana dapat membantu...


Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments