JANGAN BACA KALAU TAK SAYANGKAN MUKA SENDIRI


Ikut 6 tips ni bila anda ingin memilih produk penjagaan kulit wajah

1️. Pilih produk yang dijamin selamat.
 

Semak dulu maklumat pendaftaran produk tersebut dengan badan berwajib seperti Kementerian Kesihatan Malaysia atau Pihak Berkuasa Kawalan Dadah untuk memastikan produk yang dibeli adalah selamat.


2️. Bebas hydroquinone, tretinoin, merkuri dan paraben.

Sila cek kandungan pada kotak atau pada bekas produk. Jika kandungan bahan tidak dipamerkan, kita memang seharusnya curiga dengan ketelusan pengeluar terhadap produk yang dikeluarkan.


3️. Pilih produk berasaskan air (water-based) dan bukan berasaskan minyak (oil-based).

Pilih produk yang “water-based” bagi mengekalkan kelembapan kulit anda, produk “water-based” senang diserap oleh kulit dan tidak meninggalkan sisa.

Badan dan kulit kita juga mengandungi kandungan air yang tinggi, sedangkan jika produk tersebut “oil-based” kadar penyerapan adalah tidak sempurna dan menyebabkan sisa tertinggal dan menyumbat pori pori kulit.


4️. Bebas bahan pemutih

Kalau makanan, kita cuba elakkan makanan yang melalui proses “bleaching” seperti gula pasir dan juga tepung kerana kita tahu ia tidak bagus untuk kesihatan.

Begitu jugalah dengan produk yang mengandungi bahan pemutih ni, kita kene elakkan juga. Biasanya bahan pemutih ini terdiri dari hydroquinone, merkuri atau arbutin, akan memberikan hasil pemutihan yang cepat tetapi memberi mudarat dikemudian hari.


5️. Tanpa alkohol

Pilih produk yang tidak mengandungi alkohol kerana alkohol memyebabkan kulit anda cepat kering, kulit kering akan mengundang lebih banyak masalah kulit seperti kulit kusam dan jeragat.


6️. Sesuai dengan pH kulit dan semulajadi.

Sangat penting memilih produk yang diproses daripada bahan-bahan semulajadi, ini kerana bahan-bahan semulajadi tidak akan memudaratkan kulit dan kesihatan kita. Pilih produk yang sesuai dengan pH kulit kita, jangan terlalu berasid hingga merengsakan kulit.


Tak tahu skincare mana yang menepati ciri-ciri di atas ni? Bagi kekmel, jawapannya...
👉🏻YOUTH shaklee lah hehehe 😊😊😊


YOUTH sememangnya telah dibuktikan semulajadi & selamat buat semua, serta sesuai untuk semua jenis kulit. Paling best, bebas 1500 jenis bahan kimia berbahaya 😍




Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments