5 Tips Untuk Mengatasi Jeragat


Aduh sedih bila belek muka pada cermin. Nampak ketara benor jeragat. Kalau muka tak berbedak confirm nampak jelas.

Jeragat sangat suka dengan kulit orang Asia. Sebab kebanyakan kulit orang Asia jenis kering. Dan dengan cuaca panas, kalau keluar rumah tanpa memakai sunblock pasti dengan mudahnya jeragat timbul.


Jom tengok tips dan cara untuk mengatasi jeragat

1. Pilih pencuci muka jenis gel

Ini bagus untuk kulit jenis kering dan berminyak. Jeragat boleh melarat dengan timbul bintik di kawasan mata yang selalu kering. Jadi kena pastikan kulit lembap dan bebas daripada berminyak.


2. Sentiasa sapu moisturizer yang ada pelindung UV

Sebelum bermekap, sapu moisturizer terlebih dahulu supaya kulit sentiasa lembap. Pilih moisturizer yang lengkap dengan pelindung UV.


3. Banyakkan minum air kosong

Lebihkan air kosong berbanding air manis. Walaupun kita dah guna moisturizer dan pencuci muka yang bagus, water intake pun perlu juga dijaga.


4. Amalkan supplement

Mekap dan skincare membantu dari segi luaran sahaja. Untuk dalaman rajinkan diri mengamalkan supplement untuk kulit cantik. Nutrisi untuk kulit cantik ialah polifenol, Vitamin C, Vitamin E, kolagen, protein dan COQ10.


5. Buat detoks atau "No Sugar Diet"

Ini kalau buat memang superb. Dah ada orang yang amalkan diet ini dan juga detoks terus dapat result kulit glowing. Wajib ingat kita adalah apa yang kita makan. Kawal pemakanan kita untuk kulit yang cantik dan sihat.


Senang je kan 5 tips ni. Nak dapatkan supplement untuk elak jeragat tu, meh PM saya ye 😊



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments