Betul Ke Pesakit Kencing Manis Tak Boleh Makan Supplement?


Perkongsian daripada seorang Doktor. Semoga bermanfaat.

*********************************

Saya arif benar pesakit-pesakit kencing manis takut untuk ambil apa-apa supplement atas nasihat doktor. Sebab saya sendiri pun, bila pesakit tanya pasal apa-apa supplement, saya tak tau nak respond macam mana. Biasanya play safe la, "Boleh kalau nak cuba, kalau rasa makin bagus tu ok. Tapi kami akan pantau, kalau gula masih tak terkawal, mungkin tak sesuailah.."


Tapi ada satu produk yang saya yakin pula, bukan produk saya sendiri tapi produk yang saya sendiri amalkan, iaitu produk Shaklee. Sebabnya produk Shaklee disokong oleh kajian klinikal & bukan testimoni semata-mata.

Ada banyak research artikel berkaitan bahan-bahan aktif dalam produk Shaklee. Malah, Shaklee turut bekerjasama dengan profersor Universiti ternama untuk buat kajian produknya sendiri yang dinamakan Landmark Study.


Landmark Study I

Mengkaji produk multivitamin Shaklee, VitaLea yang boleh mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik & selamat digunakan dalam jangkamasa yang panjang.


Landmark Study II

Mengkaji produk paling hangat di pasaran iaitu Vivix yang dibuktikan boleh memanjang jangka hayat sel manusia, sekaligus mengurangkan risiko penyakit kronik.

Salah satu artikel berkaitan kajian yang menyokong keberkesanan Resveratrol (active ingredient VIVIX) dalam membantu pesakit kencing manis mengawal gula & melambatkan komplikasi, saya akan kongsikan dengan anda.

<Brasnyo P, Molnar GA, Mohas M, et al. Resveratrol improves insulin sensitivity, reduces oxidative stress and activates the Akt pathway in type 2 diabetic patients. Br J Nutr. 2011;106(3):383-389. (PubMed)>

Tapi untuk kesekian kalinya saya ingatkan supplement dan ubat fungsinya berbeza. Supplements seperti VIVIX, walaupun banyak kajian membuktikan resveratrol boleh mengawal penyakit kronik, tapi Vivix bukan bertujuan untuk merawat atau menyembuhkan penyakit.

Tetapi lebih kepada menyokong rawatan & pencegahan penyakit. Kalau mencegah tu, Vivix sangat sesuai diambil oleh orang yang sihat lah. Tapi tak boleh nafikan juga sel-sel orang sakit juga perlukan nutrisi yang secukupnya, sama seperti yang diperlukan oleh orang yang tiada penyakit.

Satu kajian randomized, double blind, placebo-controlled study yang dijalankan kepada 70 orang penghidap kencing manis, membuktikan bahawa pengambilan RESVERATROL 1g setiap hari selama 45 hari boleh:

🛑Menurunkan paras gula semasa puasa (fasting glucose)
* Bacaan gula semasa berpuasa yang normal menunjukkan badan berupaya memproses gula dengan baik.

🛑Menurunkan kepekatan insulin.
* Kepekatan insulin menurun pula maksudnya, insulin yang sebelum tu mengalami kerintangan dah boleh digunakan. Dalam ertikata lain, resveratrol mengurangkan kerintangan insulin atau meningkatkan tahap sensitiviti insulin dalam mengurangkan paras gula.

🛑Menurunkan HbA1C - yang merupakan parameter untuk menentukan tahap pengawalan gula seseorang.
* HbA1c ialah satu bentuk hemoglobin yang bergabung dengan gula. Ya, hemoglobin yang bawa oksigen ke tisu tu. Hemoglobin yang sama lah.
* Hemoglobin ini memang akan bergabung dengan gula, dalam orang normal pun. Tapi untuk orang normal, nilainya dibawah 6.5%. Kalau dah lebih tu, maksudnya pengawalan gula tak berapa bagus, walaupun orang tu mesti bebas daripada anemia sebab kekurangan zat besi. Sebab kita tahu hemoglobin kurang bila zat besi kurang.
* HbA1c ialah parameter untuk tengok pengawalan darah 3 bulan sebelum tu. Maksudnya kalau HbA1c tinggi, paras gula biasanya tak terkawal walaupun bacaan gula pada hari tersebut rendah atau bagus. Sebab ramai mengelat, sebelum jumpa doktor bukan main dia puasa, pantang semua makanan. Sebenarnya hari-hari biasa makan dia mengalahkan orang takde penyakit pula.
* Jadi, bacaan gula & HbA1c adalah dua parameter penting untuk menentukan pengawalan gula seseorang.

🛑Menurunkan tekanan darah sistolik
* Sistolik ialah bacaan tekanan darah bahagian atas yang bermaksud tekanan yang dihasilkan oleh jantung untuk pam darah ke seluruh badan.
* Tekanan darah yang tinggi maksudnya ada masalah pada jantung sendiri yang memaksa jantung bekerja dengan lebih kuat.

🛑Menaikkan bacaan kolesterol HDL
* HDL dikenali sebagai kolesterol yang baik kerana fungsinya untuk mengangkut kolesterol dari sel ke hati & mengurangkan kolesterol dalam sel.


RESVERATROL ialah salah satu bahan aktif yang terdapat dalam VIVIX. Secara tak langsung Vivix juga salah satu supplement yang sangat bagus untuk membantu mengawal penyakit kencing manis & melambatkan komplikasi.


Saya sangat sarankan setiap orang dewasa cubalah amalkan Vivix & bantu ibu bapa juga untuk jaga kesihatan. Sebenarnya ada banyak lagi kebaikan resveratrol untuk kesihatan. Kalau perlu info lanjut, boleh je hubungi saya ya..



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments