Bulan August Bulan Subur

Salam semua...dah masuk bulan August, cepat je masa berlalu kan. Tiap-tiap bulan Shaklee ada promosi, dan bulan ni promo GLA Complex ye...buy 6 free 1!!


Gamma Linolenic Acid (GLA) memang terkenal dengan kebaikannya kepada wanita. Baik untuk membantu wanita dengan masalah hormon, menstrual, menopous, kesuburan, dan banyak lagi lah. Sejenis asid lemak yang terdapat dalam minyak borage dan minyak evening primrose. Memang sesuai sangatlah promo bulan ni, bulan Syawal, musim kenduri kahwin, so pasangan pengantin baru yang inginkan cahaya mata bolehlah ambil peluang ni kan, hehe...tingkatkan kesuburan si isteri, cerahkan peluang untuk hamil.


Kesuburan dan GLA

  • GLA membantu menstabilkan kembali kitaran haid, dan juga hormon di dalam badan. Bila kitaran haid dah teratur, senanglah untuk kita kenal pasti waktu subur kan.
  • GLA juga membantu menghasilkan lendiran serviks yang berkualiti. Pentingnya lendiran serviks ini untuk membantu sperma berenang ke dalam uterus dan terus ke tiub fallapio, lalu bersenyawa dengan sel ovum (telur).
  • Lendiran serviks juga penting untuk memastikan sperma boleh hidup di dalam tiub fallapio sehingga 5 hari.

Cara Pengambilan GLA untuk Kesuburan
  • Untuk membetulkan kitaran haid dan menstabilkan hormon, ambil 2bj sehari (1bj selepas breakfast/lunch, 1bj sebelum tidur), tiap-tiap hari walaupun ketika period. Kitaran haid yang normal secara puratanya adalah dari 28-30 hari. Tapi ada wanita yang 25 hari, ada yang sampai 35 hari. Haid teratur bila tiap-tiap bulan kitaran kita tak berubah secara drastik.
  • Bila hormon dah stabil, dan kitaran haid pun dah tetap, ambil GLA sebiji sehari saja sebelum tidur, hanya dari hari pertama period sehingga sehari sebelum tarikh subur. Nak tau waktu subur? Cth: kitaran haid 28 hari, 28/2 = 14, oleh itu hari subur adalah hari ke-14. So makan GLA dari hari 1 hingga hari ke-13 kitaran haid.
  • Waktu subur jangan ambil GLA, tunggu datang period semula. Kalau tak period, check UPT, kalau positif hamil, tahniah, dan terus stop makan GLA ye. Kalau negatif teruskan pengambilan GLA seperti step ke-2 tadi.
Kenapa tak boleh makan GLA waktu subur dan mengandung? GLA berfungsi untuk menstabilkan hormon, dan ketika hamil hormon memang tidak akan stabil, lalu GLA akan menganggap janin yang terhasil sebagai benda asing, dan memaksanya keluar, oleh itu boleh menyebabkan keguguran. Waktu subur adalah waktu untuk bersama suami, kemungkinan terhasilnya janin, oleh itu tidak digalakkan mengambil GLA waktu subur juga ye.

Kita merancang, Tuhan yang menentukan. Tapi kita perlulah sentiasa berusaha dan berikhtiar. Grab this opportunity ladies!! Suami nak hadiahkan untuk isteri tersayang pun apa salahnya.

Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments

  1. pakat2 subur la ye bulan ni ^_^, thn depan semua ada baby baru..heheh

    ReplyDelete
  2. Amboi tajuk...kontroversi gitu hahah. I loikkkeee.
    Jom kita menyuburkan diri jom... ok dah tu gap 2 tahun tu *wink*

    ReplyDelete
  3. apa lagi mel?? bulan ni bulan untuk dapat boy pulak..hihihihih

    ReplyDelete

Post a Comment