Lemang Oh Lemang...


image
Tiap kali raya, makanan favorite saya mestilah rendang tok, rendang pedas, ketupat palas dan lemang. Rendang tok dan rendang pedas memang mak akan masak. Ketupat palas pun sama, kami akan masak sendiri, dah jadi tradisi kami. Arwah abah yang ajar kami cara anyam sarung ketupat palas, siap ada bentuk jantan betina lagi tau, haha...Lemang je kami beli, tak larat nak membakar lemang dah. Dulu-dulu je masa arwah opah dan tok ada kami akan bakar lemang, masa tu saya pun kecil pagi.

Tahun ni giliran kami beraya di Sabah, masuk kali ketiga saya beraya di kg halaman husband. Antara masakan tradisi mereka adalah kelupis, sebagai pengganti lemang dan ketupat palas. Pulut yang dibalut dengan daun nyirik. Sedap jugak...tapi saya still rindukan lemang. Di kg husband memang tak jumpa lemang dijual apatah lagi yang dibuat sendiri.

Lemang Pak Ali

Balik semenanjung je saya teruskan misi mencari lemang, hehe. Pergi open house ketuk-ketuk iReach (akan ada entry pasal ketuk-ketuk ni ye) ahad lepas takde lemang jugak. Orang cerita lemang pak ali best, so semalam baru saya berkesempatan singgah beli. Gerai lemang pak ali betul-betul tepi highway mrr2 menghala ke wangsa maju, seberang zoo negara. Saya rembat 2 batang terus, beli jugak rendang ayam dan rendang daging. Baru syok makan dengan lemang.

image

Sampai rumah je tanpa buang masa, terus makan. Teringin dari raya pertama lagi, raya ke-16 baru dapat makan, sedih tak? Haha...Memang sedap lemang pak ali ni, patutlah famous. Sangat lembut, berlemak, dan kerak pun takde. Saya sangat puas hati lah, berbaloi beli walaupun mahal. Sebatang lemang pak ali ni berharga dari rm10-18, ikut saiz lemang lah. Saya beli yang rm12 sebatang, tak kecil tak besar, just nice. Rendang pun sedap...berbaloi sangat. But still tak boleh lawan rendang tok dan rendang pedas ayam mak, huhuhu. Anyway, lepas dah kempunan ku nak makan lemang, hehe...

image

Esha dan zahra pun suka makan lemang, kejap je dah habis sebatang. Sebatang lagi baru tadi saya makan, kenyang betul, puas hati dah. Haaa...dah makan banyak lemang ni tak risau ke kalori dan kolesterol tinggi? Mestilah risau, tapi Shaklee kan ada. Sebelum makan lemang saya telan dulu lecithin, pastu dah kenyang saya telan pulak omega guard dan alfalfa. No more worries!!

Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments

  1. Ohoi terliur pulak tgk lemang pak ali. Ry haritu pun x ade. Kena cari jg la ni. Teriginnya...

    ReplyDelete

Post a Comment