Awas!! Simptom Kolesterol Tinggi



Percaya tak masalah kolesterol tinggi bukan masalah mereka yang overweight sahaja? Orang kurus pun boleh dapat masalah kolesterol tinggi tau. So, memang susah kita nak jangka kan. Jom kita tengok simptom-simptom yang menandakan kita berkemungkinan ada masalah kolesterol tinggi.

 Tanda-tanda Kolesterol Tinggi

  1. Sengal di bahu
    - rasa berat di tengkuk, berat dan sakit-sakit di kepala merupakan gejala awal. Gejala awal ini muncul sebagai akibat kekurangan oksigen.

  2. Cepat mengantuk
    - terutama apabila paras kolesterol sudah tinggi. Ini disebabkan kerana kurangnya pengaliran oksigen ke otak akibat salur darah yang sempit kerana adanya timbunan lemak akibat kolesterol.
  3. Kebas
    - kebas terjadi kerana darah agak pekat. Kadar kolesterol yang tinggi dapat menyebabkan aliran darah menjadi pekat sehingga oksigen menjadi kurang.
  4. Timbunan lemak di kelopak mata
    - timbunan lemak ini mengandungi kadar trigliserida (lemak dalam darah) yang tinggi.
  5. Mudah letih
    - penyakit-penyakit yang muncul akibat paras kolesterol yang tinggi yang akan menyebabkan badan kita cepat letih.
  6. Sering sakit kepala
    - Penimbunan plak-plak di dalam pembuluh darah arteri akan menyebabkan arteri menyempit. Ini membuatkan aliran darah ke otak berkurang, lalu menyebabkan rasa sakit di kepala.
  7. Kaki bengkak
    - Kaki merupakan organ tubuh yang paling jauh dari jantung. Ketika pembuluh darah menyempit dan pengaliran oksigen berkurang, maka bahagian yang paling sedikit mendapatkan darah adalah kaki. Ini akhirnya menyebabkan bengkak di kaki.

Ada tak simptom di atas? Kalau rasa ada, teruslah berjumpa doktor, dapatkan nasihat pakar ye. Kalau dibiarkan melarat, boleh dapat penyakit seperti serangan sakit jantung dan stroke.

Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments

  1. Takutnya tgk simptom2 di atas...kene take note ni..

    ReplyDelete
  2. Wahh..bhy jugak nih..simtom2 ni mmg simtom2 yg sgt biasa dan sape2 pun selalu kne..

    ReplyDelete

Post a Comment