10 Makanan Berkolesterol Tinggi

Kita tak perlu menjadi seorang pakar untuk tahu apa yang boleh dan tak boleh kita makan dalam diet seharian. Untuk tahu kandungan gula, garam, dan lemak dalam makanan kita, segala maklumat di hujung jari je sekarang ni. Makanan yang berkolesterol tinggi perlu dielakkan untuk mengelakkan kita berisiko mendapat serangan sakit jantung, dan stroke (angin ahmar). Kita cuma tahu makanan segera memang perlu dielakkan kerana kandungan garam, lemak tepu dan lemak trans yang tinggi. Macamana pulak dengan makanan lain? Jom semak!!

10 Makanan Berkolesterol Tinggi




#1 - Kuning telur

Sebiji telur mengandungi sebanyak 212mg kolesterol, tapi kuning telur bagi sebiji telur sahaja mengandungi 210mg kolesterol!! So, kalau dah makan telur ketika breakfast, elakkan makanan yang tinggi kolesterol juga dalam menu tengahari dan malam.

#2 - Telur ikan
Telur ikan atau caviar juga memang berkolesterol tinggi, sebanyak 588mg bagi 100g hidangan.

#3 - Hati
Kolesterol dihasilkan oleh hati, oleh itu 100g hati mengandungi sebanyak 564mg kolesterol.

#4 - Mentega
Kita banyak gunakan mentega dalam makanan seperti kek, roti, biskut, dan sebagainya. 100g mentega terkandung 215mg kolesterol, manakala satu sudu besar mentega mengandungi 30mg kolesterol.

#5 - Udang
Udang pun tinggi kolesterol juga tau, di mana seekor udang yang bersaiz besar mengandungi 11mg kolesterol.

#6 - Makanan segera (sarapan)
Hidangan breakfast biscuit seperti ham, telur, dan keju mengandungi 172mg kolesterol per 100mg, dan untuk satu biscuit mengandungi 246mg kolesterol.

#7 - Daging yang diproses
100g sosej mengandungi 158mg kolesterol, bergantung kepada bahagian mana yang dicampurkan untuk menghasilkan sosej tersebut.

#8 - Oil packed fish
Ikan sardin dalam tin mengandungi 142mg kolesterol untuk 100g hidangan, manakala dalam seekor ikan sardin terkandung 17mg kolesterol.

#9 - Keju
Keju merupakan sumber terbaik kalsium, tetapi setiap 100g hidangan keju mengandungi sebanyak 123mg kolesterol.

#10 -Makanan laut bercengkerang
Tiram, mussels, kerang, dan lain-lain lagi makanan laut bercengkerang sangat tinggi kandungan kolesterolnya. Paling tinggi kolesterol adalah Wild Eastern Oyster dengan 105mg kolesterol dalam setiap 100g hidangan.

So sekarang boleh la pantau kuantiti setiap makanan yang kita ambik dalam sehari. Nak supplement untuk turunkan paras kolesterol? Cubalah omega guard, garlic complex, dan juga phytocol-st Shaklee.

Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments

  1. Mknn yg sedap2 tu la yg tinggi kolesterol..lps mkn wajib ambik set shaklee ;)

    ReplyDelete

Post a Comment