Golongan Muda Bekerja Miskin? Ubah Persepsi Ini


I HAVE JOB BUT I’M BROKE!

Kajian menunjukkan kebanyakan golongan muda bekerja sekarang tidak mempunyai simpanan sekurang-kurangnya RM1000 di dalam akaun mereka. Ini tak kira duit caruman KWSP ye.

Ibarat gaji mereka habis setiap bulan, langsung tidak dapat menyimpan. Tak dinafikan taraf hidup di bandar yang memang tinggi menjadi salah satu punca kenapa golongan muda ni tak dapat nak ada simpanan.

Tapi situasi ini bukan satu situasi yang sihat. Kita wajib ada saving, duit yang kita asingkan untuk kegunaan masa depan atau pun ketika kecemasan. Kita kena kira balik expenses kita setiap bulan, tahu bezakan NEEDS dan WANTS. Berbelanja mengikut kemampuan.

Buat simpanan paksa dengan tolak gaji siap-siap. Sesetengah syarikat membenarkan penolakan gaji untuk simpanan seperti Tabung Haji. Selain itu, kita pun boleh jugak buat standing instruction atau pun auto-debit ke akaun pelaburan seperti ASB dan Tabung Haji, atau pun akaun simpanan lain yang dikhaskan.

Tak pun, alternatif lain buat lah kerja part time. Hasil keuntungan yang kita dapat dari kerja part time tu boleh dimasukkan ke dalam saving kita. So tak usik duit gaji.

Takde modal? No problem, sebab bisnes part time yang kekmel buat ni pun modal dia cuma RM79 je 😉

So, jangan jadi salah seorang daripada kelompok kajian tersebut. Jom ikut kekmel, kekmel boleh tolong tunjukkan jalannya. 


Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments

Post a Comment