Tips Bercuti Ke Indonesia Menggunakan Travel Agensi

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi

Hujung minggu baru ni, kekmel berpeluang bercuti ke Medan, Indonesia. Alhamdulillah, planning untuk bercuti bersama family tercapai. Percutian kali ni, kami pilih untuk menggunakan travel agensi je. Sebab tahun lepas buat road trip ke Hatyai, Thailand banyak pulak sesat, haha... So travel agent yang prepare semua termasuklah tiket penerbangan sekali, all-in package lah kiranya.

Di sini, kekmel nak share beberapa tips kalau anda pun ingin bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi. Sebelum tu, pilih travel agensi yang dah establish tau.


1. Pastikan flight anda bukan flight transit.

Transit ni banyak risikonya, terutama sekali jika berlakunya flight delay. Kelam kabut nak kejar flight seterusnya. Pengalaman kami, sebulan sebelum tarikh kami berlepas, agent tukar penerbangan kami ke flight transit, KL-Jakarta-Medan, menggunakan Lion Air. Sepatutnya direct flight KL-Medan, tapi akhirnya jadi transit pulak.

Dari KL ke Jakarta takde delay, tapi dari Jakarta ke Medan pulak yang delay. Yang ni ok lagi lah sebab takde nak kejar flight lain lepas tu.

Tapi masalah berlaku ketika kami nak pulang ke Malaysia. Flight transit lagi, Medan-Jakarta-KL. Flight dari Medan ke Jakarta delay 2 jam. Kami sampai ke Jakarta betul-betul dah masa untuk boarding flight ke KL pulak. Bayangkan lah macam mana kami ni berlari nak kejar flight tu, dengan anak-anak lagi. Dah lah terminal domestik dengan terminal antarabangsa di airport Jakarta lain tempat, kena naik shuttle bas untuk ke sana.

Sampai je kami di gate berlepas, staf Lion Air bagitau kapal terbang dah pun berlepas. Ya Allah, sedihnya masa tu dengan letih berlari lagi. Bukan salah kami, sebab flight dari Medan yang delay. So mereka gantikan dengan flight seterusnya yang mana 6 jam lagi kami kena tunggu di airport. Letih tu jangan cakap lah...huhu

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Menanti flight pulang ke Kuala Lumpur

So pengajarannya, jika memang ada penerbangan terus ke destinasi yang anda tuju tu, sila minta travel agent untuk pilih route tu jugak. Jangan hanya kerana nak jimat atau tiket murah, masa kita pulak yang terkorban.


2. Dapatkan contact details tour guide atau agent yang menunggu di airport.

Sesetengah travel agensi, mereka akan bekerjasama dengan travel agent tempatan di negara yang kita pergi tu. So pastikan sebelum berlepas, dapatkan dulu no telefon travel agent di sana dan jugak tour guide/driver yang akan menanti kita di airport.

Ini untuk mengelakkan berlakunya salah faham atau pun miscommunication seperti yang berlaku pada kami. Setibanya kami di airport Medan, kekmel tak nampak pun sesiapa yang menunggu kami. Jenuh lah kekmel contact balik agent di Malaysia untuk dapatkan contact number tour guide atau agent yang sepatutnya menunggu kami. Hampir sejam baru selesai masalah kami.

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Menanti ketibaan tour guide


3. Aktifkan roaming untuk panggilan dan internet sebelum berlepas.

Ini paling penting sebab untuk memudahkan segala bentuk perhubungan jika berlakunya kecemasan. Kalau pergi beramai-ramai, seorang mesti ada buat roaming. Yang lain nak beli simkad tempatan pun boleh.


4. Beli travel insurans.

Jangan kedekut keluarkan sedikit wang untuk beli travel insurans ni. Sediakan payung sebelum hujan. Mujur kekmel ada beli travel insurans ke Indonesia ni, so dapatlah claim untuk flight misconnection yang berlaku pada kami hari tu.

Insurans ni lagi berguna bila berlakunya kecemasan seperti masalah kesihatan atau pun kes-kes yang lebih serius.


5. Aktifkan penggunaan kad debit/kredit dan kad atm di luar negara.

Kad kredit ni boleh lah standby untuk digunakan jika berlakunya kecemasan atau pun jika kita dah kehabisan duit tunai. Di Indonesia, ada CIMB dan Maybank. So kita boleh keluarkan tunai dari mesin atm CIMB dan Maybank di sana, tapi kena aktifkan dulu penggunaan kad atm tersebut dengan menghubungi customer service bank sebelum kita berlepas.


6. Bawak travel adapter.

Setiap negara tidak sama jenis socket yang digunakan. Malaysia dengan Indonesia pun tak sama tau walaupun jiran sebelah je, hehe. Indonesia menggunakan jenis socket seperti dalam gambar di bawah;

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi

Ada hotel yang menyediakan adapter, ada pulak yang suruh kita beli. So sebaiknya kita bawaklah siap-siap travel adapter ni ye. Study dulu jenis socket yang digunakan di negara tersebut.

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Contoh universal travel adapter


7. Bawak bekal vitamin dan supplement.

Nak jalan jauh, kenalah pastikan keadaan kesihatan diri dan ahli keluarga di dalam keadaan yang baik. Tak syoklah nanti kalau ada yang sakit atau pun kurang sihat pulak kan. So kekmel memang akan bawak bekalan supplement untuk kami sekeluarga.

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Bekalan supplement ketika travel



Diharapkan dengan 7 tips yang kekmel share ni, dapatlah membantu anda semua jika berhasrat nak bercuti ke Indonesia pada masa hadapan. Tapi kalau berdepan apa-apa masalah ketika bercuti, tenang-tenang saja ya, jangan jejaskan mood bercuti tu. Setiap yang berlaku ada hikmahnya dan boleh dijadikan panduan di kemudian hari.

Walaubagaimana pun, pengalaman bercuti ke Indonesia ni akan menjadi kenangan buat kami sekeluarga. Impian untuk melihat Danau Toba menjadi kenyataan. Subhanallah, sungguh cantik ciptaan Tuhan 😍

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Pemandangan matahari terbenam di Danau Toba dari hotel

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Pemandangan Danau Toba dari jeti bot di Parapat

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Jeti bot di Parapat

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Pemandangan Samosir Island yang terletak di tengah-tengah Danau Toba

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Samosir Island, Danau Toba

bercuti ke Indonesia menggunakan travel agensi
Samosir Island, Danau Toba




Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments

  1. tumpang tanya. kalau guna guna servis travel agency, proses dari booking tiket flight termasuk bayaran untuk daftar masuk bagasi berat pun diuruskan ke ? ke yang pasal bagasi tu, individu kena urus sendiri ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. **Saya tolong jawabkan Pn Eshazara**

      Puan/tuan, normally ade 2 jenis service/package yg disediakan.
      1) Full Board - All in termasuk return tiket + Ground (termasuk tour guide, transportation, bayaran entrance fees bg tempat lawatan, penginapan & makan.
      2) Ground sahaja - pakej termasuk yg dinyatakan di atas. Urusan cuma bermula dr kita reach airport medan.

      Jika ingin maklumat lanjut boleh whats app saya 0172362007.

      Delete
  2. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.



    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
    • DRIVER
    • PATROL
    • EKSIDENT INSURANCE
    • GOVERNMENT TAX

    ReplyDelete

Post a Comment