Arginine Membantu Meningkatkan Sensitiviti Sel Kepada Insulin

Diabetes ada 2 jenis:

Type 1 - disebabkan kegagalan pankreas menghasilkan insulin

Type 2 - disebabkan pankreas kurang menghasilkan insulin atau badan kurang peka dgn kehadiran insulin (kerintangan insulin)

Kedua-duanya berkait dengan insulin dan organ pankreas. Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas untuk menukarkan glukosa atau gula menjadi tenaga dan disebarkan ke seluruh badan. Bagi Diabetes Type 2 yang dialami oleh kebanyakan pesakit diabetes, sel badan mereka tidak dapat menyerap insulin disebabkan sel-sel mereka kehilangan sensitiviti terhadap hormon insulin yang dihasilkan.


Good news for you! Terdapat satu kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa sensitiviti terhadap insulin dapat ditingkatkan bila neurotransmitter nitric oxide (NO) meningkat. Penghasilan NO ini pulak dikawal oleh ARGININE yang merupakan asid amino separa perlu (semi-essential).


Asid amino Arginine ini boleh dihasilkan daripada badan dan boleh juga didapatkan daripada sumber makanan. Arginine mampu memberi kesan positif terhadap sensitiviti sel kepada insulin. Bagi pesakit Diabetes Type 2, mereka perlu mengambil lebih banyak Arginine.

Mana nak dapat Arginine ni?

Arginine boleh kita dapatkan daripada sumber protein seperti ayam, kekacang dan lain-lain makanan yang berprotein tinggi.

Tapi terdapat satu lagi sumber yang paling mudah untuk kita dapat Arginine ni, iaitu ESP Shaklee. ESP mengandungi KESEMUA asid amino perlu dan tak perlu, dan diyakini badan kita akan dapat menyerap kesemua asid amino tersebut.

arginine meningkatkan sensitiviti sel kepada insulin

Kalau dari sumber makanan, kemungkinan peratusan protein yang badan kita dapat serap tu rendah kerana protein ni sangat sensitif dengan haba. So ketika proses memasak makanan tersebut kita tidak pasti berapa banyak protein yang telah hilang.

So kita boleh tampung kekurangan protein tersebut dengan mengamalkan ESP ni. Bagi pesakit Diabetes Type 2, boleh ikhtiar masalah kerintangan insulin anda dengan ESP ye.



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments