Kenali Jenis Jeragat Dan Cara Mengatasinya

jenis jeragat



Cuba tengok gambar di atas, nampak tak perbezaan? Yang sebelah kiri ada brown spots kecil-kecil. Yang sebelah kanan ada patch yang besar & lebih gelap. Terdapat 2 jenis jeragat yang mana kedua-duanya adalah jeragat, tapi puncanya berbeza.


Yang sebelah kiri berpunca dari sinaran UV (luaran), lebih dikenali sebagai SUNSPOTS.
 - Sun spots boleh dielak dengan penggunaan produk yang mengandungi SPF. Tapi bila sun spots dah ada atas kulit, penggunaan SPF saja tak cukup. Produk SPF akan hanya kawal sun spots dari terus bertambah gelap dan semakin banyak. Perlu gunakan produk yang mengandungi bahan yang berupaya target kepada melanin supaya warna yang dihasilkan oleh melanin menjadi pudar.


Yang sebelah kanan berpunca dari toksik (dalaman), lebih dikenali sebagai PIGMENTATION.
- Pigmentasi boleh dielak dengan mengamalkan pemakanan yang sihat. Lebihkan sayuran & buah. Minum air masak secukupnya. Bila pigmentasi dah mula muncul di kulit, penggunaan produk skin care saja tak mencukupi. Perlu ‪‎detox untuk kurangkan toxin dalam badan. Bila toxin berkurangan, pigmentasi akan pudar.


Berhati-hati bila memilih produk untuk memudarkan jeragat. Jangan mudah terpedaya dengan janji-janji yang mengatakan jeragat boleh hapus dalam masa 3-7 hari. Periksa betul-betul supaya tak jadi mangsa hydroquinone, mercury, tretinoin.

Macam mana nak kenalpasti produk penjagaan muka yang digunakan tidak selamat atau kosmetik bahaya?

kosmetik bahaya

kosmetik bahaya

kosmetik bahaya

kosmetik bahaya

kosmetik bahaya


Boleh check skincare masing-masing, nampak seperti dalam gambar di atas tak? Kalau ye, sila STOP SEGERA walaupun anda rasa kulit anda sangat cantik sekarang sebab guna produk tersebut.

Siapa yang tak nak putih, gebu, flawless kan? Tapi biarlah dengan cara yang lebih terjamin keselamatannya. Lambat takpe, asalkan tak membahayakan diri. Saya ada caranya, so hubungi saya segera!! ;)



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments