Cegah Kencing Manis Dari Awal, Elak Cacat Seumur Hidup


Dipetik daripada KOSMO:

PENGALAMAN kehilangan kaki sama ada akibat penyakit diabetes atau kemalangan pasti meninggalkan kesan trauma yang berpanjangan. Seorang pesara sebuah syarikat percetakan di ibu negara, Azmir Abu Bakar, 57, tidak pernah menyangka kakinya terpaksa dipotong pada tahun pertama persaraannya tahun lalu.
"Luka itu bermula di jari kaki kanan saya dan ia merebak begitu pantas. Dalam tempoh beberapa minggu ia sudah bernanah dan membusuk," kata Azmir yang kini kudung kaki hingga ke paras lutut.
Pembedahan membuang kaki itu dilakukan November lalu iaitu 12 tahun selepas Azmir dikesan menghidap diabetes.
Ketiadaan sebelah kaki sahaja pun bagaikan telah merentap separuh daripada kehidupan Azmir.
"Cuba bayangkan anda yang dahulu aktif bersukan tiba-tiba kehilangan kaki. Malah, pekerjaan saya sebagai pemandu juga menuntut penggunaan kaki untuk menekan pedal minyak dan brek," beritahu penggemar nasi lemak dan teh tarik kaw ini.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0408&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm#ixzz3JHwwrkRt
Hakcipta terpelihara

Banyak kisah yang kita dengar mengenai kesan penyakit kencing manis atau diabetes ini, rata-ratanya mengakibatkan kaki terpaksa dipotong. Ya Allah, ngerinya bila nikmat Allah ditarik balik. Nikmat yang diberi percuma, tapi kerana diri kita sendiri yang tidak tahu menghargai dan menjaganya sebaik mungkin, akhirnya hilang begitu saja. Masa tu menyesal menangis air mata darah sekali pun tak kan boleh diundurkan masa.

Cegah kencing manis menjadi lebih teruk dengan menurunkan paras gula dalam darah




Untuk mengelak berlakunya kencing manis atau mengurangkan simptom kencing manis, pertama sekali kita perlu mengubah gaya hidup kita. Cuba kawal paras gula di dalam darah, bagaimana?
  • kurangkan pengambilan makanan dan minuman yang manis, fast food, dan minuman berkarbonat
  • kerap bersenam dan kekal aktif
  • minum air kosong dengan banyak, sekurang-kurangnya 2L sehari
  • pengambilan supplement yang dapat membantu memperbaiki taraf kesihatan kita


Vivix membantu menurunkan paras gula dalam darah



Pakcik saya dah cuba vivix ni, dan syukur Alhamdulillah dalam masa 2 minggu paras gula dalam darah pakcik saya turun hampir ke paras normal. Bukan tu saja, beliau kembali cergas dan bertenaga, nampak semakin muda pulak tu. Wah...ada apa dengan vivix ni ye?


  • khasiat antioksidan semulajadi yang dapat membantu mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas

  • membantu membaikpulih sel-sel rosak sehingga ke peringkat selular

Vivix memang akan saya syorkan kepada mereka yang menderita penyakit kencing manis ni. Kerana memang terbukti dapat membantu menurunkan paras gula dalam darah. Berbaloi untuk cuba vivix kalau tak sanggup kehilangan kaki. Duit boleh dicari, kaki yang dipotong memang tak boleh nak tumbuh balik.

Saya dah bantu pakcik saya daripada kehilangan kaki beliau. Anda pula bagaimana? Jangan tunggu lama-lama, bertindak sebelum terlambat. Meh PM saya meh ;)



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments