10 Makanan Elak Arteri Tersumbat

Arteri tersumbat boleh menyebabkan kita mendapat serangan jantung, kerana pengaliran darah yang tidak normal. Arteri tersumbat disebabkan oleh kolesterol yang berkumpul dan menjadi plaque di dalam salur darah atau arteri.


Tak kira kita kurus atau gemuk, kita perlu menjaga paras kolesterol dalam badan kita. Orang kurus tak semestinya tiada kolesterol ye. Untuk mengelakkan arteri tersumbat, cuba amalkan 10 makanan berikut;


1. Bawang putih


Sejak zaman purba bawang putih telah digunakan untuk merawat penyakit dan tekanan darah tinggi. Menurut kajian yang diterbitkan dalam perubatan pencegahan, bawang putih menghalang arteri koronari menjadi keras menjadi kapur yang berfungsi sebagai penanda bagi pembentukan plak.


2. Anggur


Anggur kaya dengan flavonoid, quercetin, dan resveratrol. Flavonoid telah didapati untuk mencegah pengoksidaan kolesterol jahat yang membawa kepada pembentukan plak pada dinding arteri. Anggur juga mengurangkan risiko darah beku yang boleh membawa kepada serangan jantung.


3. Bayam


Bayam kaya dengan kalium dan folik asid, kedua-duanya bertindak sebagai pertahanan terhadap tekanan darah tinggi. Bayam juga kaya dengan lutein, karotenoid tumbuhan yang juga mencegah serangan jantung dengan menjaga arteri bebas daripada pembentukan plak kolesterol.


4. Ikan


Kajian yang dijalankan oleh penyelidik di Southampton University mendapati bahawa minyak Omega 3, hadir dalam ikan seperti tuna dan salmon, dapat mengelak pengumpulan lemak dalam arteri. Asid lemak mengelakkan pembekuan daripada terbentuk dan kolesterol daripada menjadi teroksida.


5. Minyak zaitun


Kolesterol teroksida hanya mampu melekat kepada dinding arteri dalam bentuk plak. Lemak monotaktepu dalam minyak zaitun apabila dicampur dengan molekul kolesterol jahat akan menjadi kurang teroksida.


6. Tomato


Menurut kajian yang dijalankan oleh penyelidik Korea, lycopene, sebatian yang terdapat di dalam tomato yang memberikan warna kepada tomato, membantu dalam mencegah pengerasan arteri.


7. Delima


Jus delima bukan sahaja muncul untuk mencegah pengerasan arteri dengan mengurangkan kerosakan saluran darah, tetapi boleh juga menterbalikkan perkembangan penyakit ini. Buah delima dan jusnya yang tinggi kandungan antioksidan, boleh membantu mencegah pengerasan arteri.


8. Kiwi dan tembikai


Makanan ini kaya antioksidan berfungsi dengan mengurangkan toksik kolesterol jahat, yang dibentuk melalui proses pengoksidaan dalam arteri. Ia boleh membantu menghentikan pengoksidaan kolesterol dan juga mencegahnya daripada merebak.


9. Jus Cranberry


Jus ini dapat menapis lemak daripada arteri. Daripada lemak terkumpul di dalam saluran darah, jus ini meningkatkan keupayaan sel untuk menyerap lemak dan menggunakannya untuk pengeluaran tenaga. Minum tiga gelas jus ini setiap minggu untuk melancarkan arteri anda yang tersumbat.


10. Oat


Terima kasih kepada gentian larut dalam oat, kolesterol tidak diberi peluang. Serat ini melekat pada kolesterol dan membawa ia keluar dari sistem anda. Beberapa kajian mempunyai menunjukkan bahawa pemakanan hanya 1 1/2 hingga 2 1/2 cawan oat- dimasak, setiap hari boleh menurunkan paras kolesterol sebanyak hampir 20%




Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments