Cara Mengatasi Masalah Anak Sembelit Tanpa Melibatkan Ubat-Ubatan

cara mengatasi masalah anak sembelit

Sembelit atau kesukaran membuang air besar bukan saja dialami oleh orang dewasa, malah bayi juga boleh mengalami masalah sembelit ini. Sembelit bukanlah suatu penyakit. Najis yang keras boleh menjadi punca masalah sembelit pada bayi ini.

Antara tanda awal bayi mengalami sembelit adalah apabila mereka hanya membuang air besar tiga kali sahaja dalam seminggu. Keadaan ini menyebabkan mereka hilang selera makan dan perut menjadi kembung.

Tanda-tanda lain bayi atau kanak-kanak itu mengalami sembelit
  • menangis dan menunjuk rasa resah atau tidak selesa ketika membuang air besar
  • kanak-kanak yang lebih besar akan mengadu rasa sakit atau mereka kelihatan meneran ketika sedang membuang air besar
  • najis mereka kelihatan kering, keras, berbiji-biji seperti biji kacang
  • kentut dan najis yang berbau lebih busuk


Jika ingin mengelakkan ubat-ubatan dalam merawat sembelit anak, boleh cuba cara mengatasi masalah anak sembelit yang berikut;


1. Baringkan bayi dengan kaki ke atas dan cuba lakukan pergerakan seolah-olah sedang mengayuh basikal di udara. Ini untuk merangsang pergerakan najis dalam usus.

2. Bagi bayi yang berusia enam bulan ke atas dan minum susu formula, boleh berikan makanan separuh pepejal seperti lobak yang dikisar dan disediakan secara segar. Berikan pada kadar yang berpatutan. Ini untuk menambahkan kandungan serat dalam pemakanan mereka supaya mudah untuk membuang najis.

3. Bagi kanak-kanak setahun ke atas, boleh diberikan air buah seperti tembikai dan betik, atau air mineral suam dalam kadar yang berpatutan. Betik selain daripada kandungan serat yang tinggi, ia juga mengandungi bahan semulajadi yang dapat merangsang pergerakan usus.

4. Pengambilan supplement untuk kanak-kanak. Seperti ibu di dalam video di bawah, akibat ngeri menyaksikan anak beliau hampir diseluk kerana sembelit, membuatkan beliau nekad memberikan supplement kepada anak beliau, atas nasihat doktor.




Punca Sembelit


1. Susu formula. Kebanyakan bayi yang diberikan susu formula lebih kerap untuk mengalami sembelit berbanding bayi yang minum susu ibu. Susu formula sukar untuk dihadamkan dan diserap masuk ke dalam usus.

2. Makanan separuh pepejal. Bayi yang telah mula diberikan makanan juga mudah untuk mengalami sembelit. Usus mereka yang tidak matang belum dapat berfungsi sepenuhnya dengan baik. Pastikan banyak kandungan air dalam makanan itu.

3. Sakit. Bayi atau kanak-kanak yang demam, sakit tumbuh gigi, selsema dan jangkitan pada tekak, menyebabkan mereka kurang selera makan atau minum susu. Ini menyebabkan kurang air dalam badan mereka yang boleh menyumbang kepada masalah sembelit.

Sumber: http://drzubaidi.com/blog/sembelit-di-kalangan-bayi-dan-kanak-kanak/


Pengalaman Sembelit Anak Saya


Anak saya, Esha pernah mengalami sembelit ketika masih bayi. Dapat saya rasakan perasaan risau ibu dalam video tadi kerana saya sendiri menghadapinya. Saya pernah korek punggung Esha untuk bantu dia membuang air besar. Sedih hati ini melihat dia meraung kesakitan.

Sebaliknya dengan Zahra, my second child. Tak pernah kena sembelit dari kecik sebab saya hanya kenal Mealshakes setelah melahirkan Zahra.

Mealshakes? Ye, ia sangat membantu anak-anak saya. Sangat bersyukur kerana diperkenalkan dengan Mealshakes oleh ofismate saya. Supplement terbaik untuk anak-anak saya. Masalah sembelit takde, selera makan bertambah, kesihatan semakin baik. Alhamdulillah...

Kalau tak sanggup melihat kesakitan yang anak kita alami kerana sembelit, tak salah mencuba Mealshakes. Boleh baca testimoni ibu-ibu lain yang sangat berpuas hati, klik SINI.

Hubungi saya segera, saya akan berikan panduan dan konsultasi yang terbaik untuk membantu masalah anda ;)


Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments