3 Cara Syukur Nikmat Agar Hidup Lebih Tenang

Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah....

cara syukur nikmat

Seringkali kita merasakan hidup kita tidak sebahagia orang lain. Seringkali juga kita merasakan hidup kita tidak bernasib baik seperti orang lain. Kita lebih suka membandingkan kehidupan kita dengan orang lain sehingga kita lupa akan nikmat dan rahmat yang kita dapat selama ini.

Jiran sebelah beli kereta baru, kita pun kata alangkah bestnya kalau aku pun boleh beli kereta baru. Anak ofismate kita dapat 10A dalam SPM, kita pun cakap kalau lah anak aku sepandai anak dia, mesti aku dapat berbangga dengan orang lain jugak. Tiap hari kita merasakan hidup orang lain lebih baik dari kita. Stress jadinya. Hidup kita akan lebih tertekan.


Kita berhak untuk hidup bahagia, gembira, dan tenang. Bagaimana caranya?


Ada 3 cara yang kita boleh lakukan untuk mensyukuri nikmat yang telah Allah kurniakan, sekaligus membuatkan hidup kita lebih tenang dan bahagia. Jom tonton video di bawah ni, dan dengar betul-betul tips yang disampaikan.




Tak susah pun kan untuk hidup tenang?


1. Jangan bandingkan hidup kita dengan orang lain, masih ada yang kurang bernasib baik daripada kita.

2. Mencari makna dalam apa yang kita lakukan agar kita lebih menghargai setiap apa yang kita miliki.

3. Buat jurnal kesyukuran, senaraikan perkara yang patut kita syukuri. Dari situ kita akan sedar betapa banyaknya nikmat dan rahmat Allah kepada kita.


cara syukur nikmat


Sudahkah anda mengucapkan Alhamdulillah hari ini? Kongsikan dengan insan-insan yang kita sayang, sama-samalah kita bersyukur.

Syukur...Alhamdulillah ;)

Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments