Pertama Kali Makan Supplement Ada Side Effect, Benarkah Ada Body Adjustment?

side effect makan vitamin

Pernah tak bila kita beli sesuatu produk, kemudian di awal penggunaan kita ada rasa tak selesa atau pun macam side effect? Selalu kan. Saya pun selalu jadi macam ni. Dulu kalau beli pencuci muka baru, mesti jerawat akan naik. Lama-lama baru okay kan.

Samalah jugak dengan supplement. Kalau baru pertama kali makan supplement, memang akan rasa beberapa kesan yang tak selesa untuk seketika. Ini yang dinamakan "Body Adjustment".

Badan kita mengumpul toksin daripada pemakanan yang kita ambil setiap hari. Bahan perisa makanan, sisa bahan pencemar pertanian dalam daging, tanaman, hasil tenusu, kehadiran logam berat dalam makanan laut seperti ikan, kerang, dan lain-lain serta air minuman kita menjadi sumber wujudnya toksin dalam badan.

Disebabkan kesedaran kesihatan, kita mengambil supplement untuk menjaga kesihatan badan kita. Apabila supplement ini mula bertindak, sel-sel badan akan mula mengeluarkan toksin tetapi organ-organ perkumuhan badan seperti hati, buah pinggang, paru-paru, usus besar, dan kulit tidak dapat bertindak dengan cepat untuk menyingkirkannya.

Toksin ini akan berada di dalam badan untuk sementara waktu sebelum ia berjaya disingkirkan sepenuhnya, dan ini yang menyebabkan kita mendapat simptom-simptom seperti demam, pening kepala, loya, mual, sakit perut, cirit-birit, keletihan, dan lain-lain. Ini bermakna badan kita di dalam proses penyembuhan, dan sedang berfungsi dengan baik.


Berapa lama "Body Adjustment" berlaku?

Setiap individu adalah unik dan tidak sama di antara satu sama lain, dan cara badan kita bertindak atau berfungsi adalah bergantung kepada masalah yang dialami masing-masing. Jadi sukar untuk ditentukan berapa lama body adjustment ini berlaku.

Boleh jadi hanya untuk beberapa hari, seminggu, sebulan, atau lebih dari itu. Walaubagaimana pun, kita hendaklah merujuk kepada pakar perubatan jika kita ada masalah kesihatan yang teruk sebelum mengambil sebarang supplement.

Terdapat juga cara untuk mengurangkan simptom-simptom tersebut. Salah satunya adalah dengan mengamalkan minum air kosong sebanyak 3L sehari. Pengambilan cecair seperti air dengan banyak dapat membantu melancarkan proses penyingkiran toksin atau detoksifikasi ini.


Kesimpulan

Sebenarnya, body adjustment ini adalah normal dan baik untuk badan kita walaupun kita akan berasa tidak selesa. Ini menandakan badan kita sedang berfungsi dengan sepatutnya, dengan menyingkirkan toksin, kotoran, dan ketidakseimbangan di dalam badan. Jangan panik, bersabar, dan yang penting minum air kosong dengan banyak ye.

No pain, no gain!!



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments