Beri Perhatian Sewajarnya Bila Anak Mula Mengadu

Tular kisah cikgu Azizan, baru sekarang kekmel teringin nak ulas. Masa tengah panas hari tu, ramai yang memberikan pendapat masing-masing. Tak kurang juga yang negatif, well...tak semua akan menyokong.

Semuanya bermula dari rumah. Ibubapa sendiri kena mainkan peranan penting dalam mendidik anak-anak di rumah. Dan melentur buluh biar lah dari rebungnya.


"Mama, saya tak nak pergi sekolah! Cikgu denda saya, cikgu tu garang!"

Pernah tak anak-anak kita mengadu tak nak pergi sekolah atau bagi tahu cikgu marah dia, cikgu denda dia? Apa respon kita masa tu? Acuh tak acuh ke, jawab padan muka ke, mengamuk nak marah cikgu balik ke? Actually macam mana cara kita respon itu akan bagi impak kepada anak kita. Please respond! Tapi respon yang macam mana?

First, STOP & LISTEN. Stop apa yang kita buat masa tu. Tengah tengok tv ke, tengok handphone ke, masak ke, dan dengar apa yang dia nak cakap. Kemudian bila dia dah habis cerita, kita tanya pulak, "kenapa cikgu denda? Kakak buat apa?". Kita kena cuba untuk fahami kenapa benda tu boleh jadi dan bagi mereka faham setiap yang berlaku mesti ada sebabnya.

"Saya tak tahu nak jawab soalan, cikgu marah"

Kita sebagai dewasa yang pernah melalui zaman sekolah, kita patut tahu situasi ini adalah normal. Tipu lah kalau kita sendiri tak pernah kena denda, kena marah, kena cubit, kena rotan dengan cikgu.

So tugas kita untuk explain kepada anak-anak, kenapa cikgu bertindak macam tu. "Ooo...patutlah cikgu marah, kalau kakak jawab betul mesti cikgu tak marah kan. Mama dulu pun kena marah kalau mama tak tahu jawab, mama pun tak pandai jugak dulu. Cikgu marah sebab sayang, macam mama marah kakak bila kakak tak dengar cakap mama"

Jangan pulak kita terus jawab, "nak kena cikgu tu, nanti mama marah dia". Lagi extreme, "mama saman cikgu tu!!". Ini hanya akan membuatkan anak kita jadi lebih besar kepala dan tak tahu kesalahan dia.

Tapi kalau ada yang kita sendiri tak puas hati dan perlu penjelasan dari cikgu tersebut, jumpa terus cikgu tu secara personal, bincang elok-elok. Jangan pulak serang membuta tuli dalam grup whatsapp atau di sekolah. Kita pun mesti tak suka kalau ada yang serang kita macam tu kan.

Actually, bila kita mula bagi perhatian, mereka akan cerita hal sebenar. Ada anak-anak yang mereka-reka cerita hanya sebab nak dapatkan perhatian kita. Kita terlalu sibuk dengan urusan kita. Ada yang menjadi semakin liar di sekolah sebab kurangnya perhatian oleh ibubapa.

Kalau dari kecik mereka dah tertekan dengan cara kita layan setiap aduan mereka, tak mustahil bila besar nanti mereka akan mula buat benda yang pelik-pelik.

So bila mereka dah mula bersekolah kita dah kena alert dan bagi attention setiap kali mereka mengadu. Dan selesaikan dengan cara yang positif supaya mereka tak benci sekolah dan cikgu.

I’m still learning, anak yang sulung pun baru nak masuk darjah 2. Sama-sama lah kita belajar cara nak handle anak ye.

Pikir macam ni je, kalau kita sendiri pun boleh hilang sabar masa ajar anak kita, apatah lagi cikgu di sekolah yang kena menghadap murid yang lebih ramai dan lebih banyak kerenah. Mereka pun manusia biasa.



Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments