5 Tips Menghasilkan Susu Ibu Berkualiti

Ada sesetengah ibu mengalami masalah untuk menghasilkan susu ibu untuk bayi mereka. Ada yang bila lahir je baby terus meriah susu mereka. Tapi, walau apa pun keadaan, kita sebagai ibu perlu lah memastikan susu ibu yang dihasilkan adalah susu ibu yang berkualiti.



Disini saya kongsikan 5 tips untuk si ibu menghasilkan susu ibu berkualiti.

1. MINUM AIR BANYAK
Tahukah anda bahawa kandungan susu ibu terdiri daripada 90% air. Minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari bagi memastikan kita mempunyai kandungan cecair yang mencukupi untuk menghasilkan susu ibu.

2. LAKUKAN URUTAN PAYUDARA
Urutan payudara akan membantu melancarkan pengaliran susu di dalam saluran susu ibu. Urutan yang kerap akan menghasilkan susu ibu yang lebih banyak.

3. URUS TEKANAN DENGAN BAIK
Emosi kita sedikit sebanyak akan memberi kesan kepada penghasilan susu ibu. Oleh itu, elakkan tekanan melampau, banyakkan berehat dan susu kan bayi anda dengan tenang. Ketika menyusukan bayi, ia akan membantu merembeskan hormon penenang secara semulajadi.

4. MAKAN JUMLAH PROTEIN YANG MENCUKUPI
Seorang ibu yang menyusukan bayi memerlukan protein 2 kali lebih banyak berbanding wanita yang tidak menyusukan bayi. Pilih makanan yang selamat dan tinggi protein untuk menghasilkan dan mengekalkan bekalan susu ibu anda.

5. AMBIL MAKANAN TAMBAHAN ALFALFA
Alfalfa adalah sejenis herba yang bermanfaat kepada kaum ibu yang menyusukan bayi. Ia dianggap sebagai galaktagog iaitu bahan yang membantu meningkatkan pengeluaran susu ibu dengan merangsang tisu susu dan dan bekalan susu.


Jadikan tempoh penyusuan bayi anda sebagai suatu pengalaman yang menarik dalam hidup anda. Semestinya pasti akan dirindui bila anak-anak kita sudah meningkat dewasa.

Nak dapatkan protein terbaik dan supplement alfalfa, boleh hubungi saya di nombor yang tertera 😉

 
Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments