Supplement Bukan Ubat, Apa Perbezaannya?



Lebih separuh daripada dewasa di US mengambil multivitamin. Kenapa mereka berbuat demikian? Kerana supplement membuatkan mereka berasa lebih sihat, dan mereka berharap dapat hidup lebih lama. Kenapa mereka percayakan sedemikian? Kerana penyelidikan yang telah dilakukan selama bertahun-tahun telah membuktikan bahawa vitamin, mineral dan herba secara signifikannya dapat mengurangkan risiko penyakit serius seperti sakit jantung, kanser, strok, diabetis, arthritis, masalah penglihatan, tekanan, dan sebagainya.

Setiap kali kita sakit, kita akan dibekalkan dengan ubat-ubatan, dan kita yakin ubat-ubat ini dapat menyembuhkan penyakit kita. Ramai yang beranggapan tidak perlu mengambil supplement kerana mereka tidak sakit, dan merasakan tidak penting pun supplement ni. Nanti bila dah sakit, jumpa je doktor ambil ubat. Kalau sakit biasa takpe lah lagi, tapi macam mana pula kalau penyakit kronik? Lagi teruk rawatan yang diperlukan, dan perbelanjaan perubatan sekarang pun bukannya murah.

Supplement bukan ubat, dan ubat bukanlah supplement. Apa perbezaannya?

UBAT


  • Ubat sama sekali ganjil dengan tubuh badan kita. Ia tidak menjadi sebahagian daripada tisu-tisu kita, dan tidak juga menyumbang bahan-bahan berkhasiat.
  • Ubat ialah ejen-ejen bahan kimia yang kuat, yang boleh mengubah fungsi badan dengan mengganggu tindakan biokimia dan proses enzim.
  • Ubat boleh mengakibatkan kesan sampingan, kebanyakkannya boleh kekal di dalam badan. Malahan aspirin boleh kekal dan menyebabkan gangguan di dalam perut, pendarahan di dalam perut, loya, gangguan penglihatan, gangguan mental, bintik-bintik merah, telinga berdengung, gangguan penghadaman dan akhirnya kematian.
  • Ubat bertindak baik hanya secara berasingan. Ia boleh menganggu antara satu sama lain dan kebarangkalian menghasilkan kesan-kesan sampingan.
  • Ubat berkemungkinan membawa maut. Salah guna atau berlebihan boleh membunuh.
  • Ubat menghasilkan kesan kepada setiap orang. Tidak kira apa keadaan seseorang itu, dia tetap boleh merasai kesan pengambilannya.
  • Ubat bertindak cepat dan menakjubkan. Seseorang boleh menerima kesannya dalam jangka masa pendek, beberapa minit, atau jam.
  • Ubat merawat kesan atau tanda-tanda sakit, tetapi bukannya merawat punca penyakit. Ia hanya menutup kesakitan, disebaliknya ia tidak memulihkan. Tidak ada keadaan badan yang disebabkan oleh apa-apa ubat. Contohnya sakit kepala, bukan disebabkan kekurangan aspirin pada system badan.


SUPPLEMENT
  • Bahan-bahan yang berkhasiat dan semulajadi yang penting kepada tubuh badan kita. Jika kita kurang mengambilnya, kita akan mati atau sengsara akibat kelemahan fungsi organ.
  • Bahan-bahan berkhasiat yang bertindak dengan membantu tindakan biokimia dan pemprosesan enzim.
  • Bahan berkhasiat bertindak lebih baik secara bersatu antara satu sama lain ibarat rantai. Kesemuanya harus bergabung untuk menghasilkan kesan yang lebih baik.
  • Bahan berkhasiat adalah selamat. Tiada satu pun kenyataan yang tercatat mengenainya yang berbahaya dengan pengambilan vitamin, zat galian dan asid amino.
  • Bahan berkhasiat tidak menghasilkan tidak balas kepada seseorang. Ianya hanya memberi kesan jika bahan-bahan berkhasiat ini ternyata kurang di dalam tubuh badan kita.
  • Bahan-bahan berkhasiat yang bertindak secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang. Kebiasannya mengambil masa berbulan-bulan untuk mencapai kesan yang terbaik.
  • Bahan berkhasiat bertindak merawat PUNCA penyakit jika digunakan dan membantu menampung kekurangan bahan yang tiada dalam tubuh badan. Ia juga dapat mengatasi masalah serta kerosakan yang telah terjadi tidak berulang lagi.
  • Orang tua memerlukan lebih banyak kandungan khasiat oleh kerana faktor-faktor kekurangan yang berlarutan begitu lama serta penghadaman yang lemah.


Vitamin dan mineral, boleh didapati daripada sumber-sumber makanan kita. Tapi proses penghasilan makanan seperti memasak telah mengurangkan khasiat makanan tersebut. Racun serangga perosak turut banyak digunakan oleh pengusaha sayur-sayuran, dan buah-buahan. Oleh sebab itu, kita sukar untuk mendapatkan khasiat yang sepatutnya daripada sumber-sumber tersebut.

Di sinilah pentingnya pengambilan supplement untuk memastikan badan kita mendapat zat, khasiat, vitamin, dan mineral yang sepatutnya. Kebergantungan kepada ubat atau kebergantungan kepada supplement yang menjadi pilihan kita?


Nak beli supplement secara online? Senang saja, klik link di bawah dan anda akan terus dapat membuat pembelian di website rasmi Shaklee. Boleh pilih supplement yang anda mahukan ye...mudah, pantas, dan selamat!!
Order Online - Vitamin Shaklee


Stay Healthy.Be Gorgeous...mel
SMS/Whatsapp 019-3058619 / amelza02@yahoo.com

Comments

  1. Itulah. Orang selalu confuse antara ubat dengan supplement

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...smpi ada yg risau nk ambk supplement sbb takut kesan mcm ubat...huhu

      Delete

Post a Comment